Evidenční povinnosti: Jak se neztratit v daňovém a úřadovém bludišti?
Evidence uchazečů o zaměstnání
Každý, kdo se ocitne bez práce a chce využívat služeb Úřadu práce ČR, se musí zaevidovat jako uchazeč o zaměstnání. Tato evidence s sebou přináší nejen možnost zprostředkování práce, ale i určité povinnosti, a to jak vůči Úřadu práce, tak i v oblasti daní. Uchazeč o zaměstnání je povinen hlásit Úřadu práce veškeré skutečnosti, které mají vliv na jeho evidenci, například nástup do zaměstnání, změnu adresy, nebo zahájení podnikání. Nedodržení evidenčních povinností může mít za následek sankce, jako je například vyřazení z evidence uchazečů o zaměstnání, a s tím spojená ztráta nároku na podporu v nezaměstnanosti. Důležitá je i daňová oblast. Příjmy z případné dohody o provedení práce, brigády nebo podnikání je uchazeč o zaměstnání povinen řádně danit. Informace o daňové evidenci a povinnostech poskytne Finanční úřad.
Hlášení se na úřad práce
Po bezproblémovém ukončení pracovního poměru je nezbytné nezapomenout na důležitou povinnost - ohlásit se na úřadu práce. Tato registrace s sebou přináší nejen možnost získání podpory v nezaměstnanosti, ale i evidenční povinnosti, a to jak vůči úřadu práce, tak i v oblasti daní.
Po registraci na úřadu práce se stáváte uchazečem o zaměstnání a vzniká vám nárok na podporu, pokud splňujete zákonem stanovené podmínky. Zároveň vám ale vznikají i povinnosti. Pravidelně musíte docházet na schůzky s přiděleným konzultantem, aktivně si hledat práci a prokazovat svou snahu o co nejrychlejší návrat do pracovního procesu.
Důležité je pamatovat i na daňovou evidenci. Úřad práce vám vystaví Potvrzení o zdanitelných příjmech, které slouží jako podklad pro daňové přiznání.
Povinnosti uchazeče o práci
Uchazeč o práci má v České republice vůči úřadu práce a v oblasti daní několik povinností. Musí se zaregistrovat na úřadu práce, a to nejpozději do 3 pracovních dnů od skončení zaměstnání. Pracovník úřadu práce s uchazečem sepíše žádost o zprostředkování zaměstnání a uchazeč se stává uchazečem o zaměstnání. Uchazeč má povinnost hlásit úřadu práce veškeré změny, které se týkají jeho osoby nebo jeho snahy o získání zaměstnání, například změnu adresy, telefonního čísla, zdravotního stavu nebo nástupu do zaměstnání. Dále je uchazeč povinen si aktivně hledat práci a dokládat úřadu práce svou snahu o získání zaměstnání. Co se týče daní, uchazeč o práci, který pobírá podporu v nezaměstnanosti, je povinen podat daňové přiznání, pokud jeho roční příjem přesáhne stanovenou hranici. V daňovém přiznání musí uvést všechny příjmy, které v daném roce dosáhl, včetně podpory v nezaměstnanosti. Na základě podaného daňového přiznání mu bude stanovena daňová povinnost.
Podpora v nezaměstnanosti
Při pobírání podpory v nezaměstnanosti je nutné dodržovat evidenční povinnosti jak vůči Úřadu práce ČR, tak i v oblasti daní. Na Úřadu práce jste povinni se pravidelně hlásit, a to ve lhůtách stanovených úřadem. Dále jste povinni dokládat svou aktivní snahu o hledání nového zaměstnání, například zasíláním životopisů. Co se týče daní, je podpora v nezaměstnanosti považována za zdanitelný příjem. Jste proto povinni podat daňové přiznání, a to i v případě, že jste během roku neměli žádný jiný příjem. V daňovém přiznání uvedete výši podpory, kterou jste od Úřadu práce obdrželi. Na základě daňového přiznání vám bude vypočtena daňová povinnost, kterou jste povinni uhradit.
Zdanění podpory v nezaměstnanosti
Podpora v nezaměstnanosti, kterou vyplácí Úřad práce ČR, je považována za zdanitelný příjem. To znamená, že podléhá dani z příjmů fyzických osob. I když je podpora vyplácena státem a je určena k překlenutí období, kdy hledáte novou práci, z pohledu zákona se jedná o příjem, ze kterého je nutné odvádět daň. Evidenční povinnosti na úřadu práce se týkají i daní. Při pobírání podpory máte povinnost informovat úřad práce o všech příjmech, které během této doby získáte. To zahrnuje i příjmy z brigád, dohod o provedení práce nebo podnikání. Tyto příjmy mohou mít vliv na výši vyplácené podpory a je nutné je řádně zdanit. Na základě poskytnutých informací vám úřad práce vystaví Potvrzení o zdanitelných příjmech, které slouží jako podklad pro daňové přiznání.
Povinnost | Úřad práce | Daně |
---|---|---|
Odevzdání přihlášky / formuláře | Při nástupu do evidence / změně údajů | Daňové přiznání dle typu daně a subjektu |
Periodicita odevzdávání údajů | Měsíčně (hledání práce, vykazování odpracovaných hodin) | Měsíčně (DPH), čtvrtletně (daň z příjmu u některých OSVČ), ročně (daň z příjmu) |
Elektronické podání | Ano, portál MPSV | Ano, portál Moje daně |
Evidence OSVČ na finančním úřadě
Osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ) mají v České republice řadu evidenčních povinností jak vůči Úřadu práce ČR, tak i vůči finančnímu úřadu. Záleží přitom na mnoha faktorech, jako je výše příjmů, druh vykonávané činnosti či způsob odvádění zdravotního a sociálního pojištění.
Co se týče finančního úřadu, základní povinností každé OSVČ je podat daňové přiznání, a to i v případě, že jejich příjmy nepřesáhly minimální hranici pro placení daně z příjmu. V daňovém přiznání OSVČ uvádí veškeré své příjmy a výdaje (v případě uplatnění výdajového paušálu pouze příjmy) za uplynulý kalendářní rok. Na základě údajů uvedených v daňovém přiznání finanční úřad stanoví výši daně z příjmu, kterou je OSVČ povinna uhradit.
Evidenční povinnosti na úřadu práce a v oblasti daní jsou jako dva pilíře, na kterých stojí férový a funkční systém. Jeden bez druhého nemůže dlouhodobě fungovat.
Zdeněk Kovář
Daňové přiznání OSVČ
Osoby samostatně výdělečně činné (OSVČ) mají v České republice určité evidenční povinnosti jak vůči Úřadu práce ČR, tak i v oblasti daní. Zároveň s podáním daňového přiznání je nutné myslet i na splnění povinností vůči Úřadu práce, pokud jste zde evidováni. Pokud OSVČ spadá do kategorie osob, které se musí registrovat na Úřadu práce jako žadatelé o zaměstnání, je nutné oznámit zahájení a ukončení samostatné výdělečné činnosti, a to ve lhůtě 8 dnů. Dále je nutné úřadu práce hlásit i veškeré změny, které se týkají vaší činnosti, jako je například změna adresy nebo přerušení činnosti. V oblasti daní je pak klíčové podat daňové přiznání, a to i v případě, že vaše příjmy nedosáhly úrovně, od které se platí daň z příjmu. V daňovém přiznání OSVČ uvádí své příjmy a výdaje, na základě kterých se vypočítá daňová povinnost.
Zdanění příjmů ze zaměstnání
Při evidenci na úřadu práce a následném hledání zaměstnání je důležité mít na paměti i daňové povinnosti. I když je příjem z evidence na úřadu práce – podpora v nezaměstnanosti – osvobozen od daně z příjmů fyzických osob, je nutné tento příjem uvést v daňovém přiznání. Evidenční povinnosti na úřadu práce zahrnují i informace o případných příjmech z brigád či jiných činností. Tyto příjmy už od daně osvobozeny být nemusí a je nutné je řádně zdanit. Důležité je proto vést si evidenci o všech příjmech a výdajích a včas a správně podat daňové přiznání. V případě nejasností je vhodné obrátit se na finanční úřad nebo daňového poradce.
Roční zúčtování daně
Roční zúčtování daně se dotýká i osob evidovaných na úřadu práce. Ačkoliv pobíráte podporu v nezaměstnanosti, stále podléháte daňové povinnosti. Je tedy nutné hlídat si termíny a povinnosti, abyste se vyhnuli případným komplikacím. Mezi vaše evidenční povinnosti patří informovat úřad práce o všech příjmech, které během roku získáte, ať už se jedná o příjmy z brigády, podnikání nebo jiných zdrojů. Na základě těchto informací vám úřad práce vypočítá a vyplatí podporu v nezaměstnanosti. Zároveň je nutné tyto příjmy zahrnout do daňového přiznání, které podáváte na finanční úřad. V rámci ročního zúčtování daně si pak můžete uplatnit slevy a odpočty, které vám náleží. Pamatujte, že neznalost zákona neomlouvá a včasné a správné plnění evidenčních povinností vám ušetří starosti a případné sankce.
Daňové bonusy a slevy
Při evidenci na úřadu práce a placení daní je důležité vědět, na jaké daňové bonusy a slevy máte nárok. Tyto bonusy a slevy mohou výrazně snížit vaši daňovou povinnost a ponechat vám tak více peněz.
Mezi nejvýznamnější daňové bonusy patří daňový bonus na dítě. Ten náleží každému poplatníkovi daně, který má vyživované dítě. Výše bonusu se liší v závislosti na věku dítěte a výši vašich příjmů. Další důležitou slevou je sleva na poplatníka, která je uplatňována automaticky u každého poplatníka daně z příjmů fyzických osob. Její výše je stanovena zákonem a je stejná pro všechny.
Kromě těchto základních bonusů a slev existuje i řada dalších, které se vztahují k konkrétním životním situacím, jako je například studium, invalidita nebo dlouhodobá péče o blízkou osobu. Informace o všech dostupných daňových bonusech a slevách naleznete na webových stránkách Finanční správy ČR nebo se můžete obrátit na daňového poradce.
Publikováno: 14. 11. 2024
Kategorie: právo