Živnostenský list: Průvodce krok za krokem k vlastnímu podnikání

Žádost O Živnostenský List

Druhy živností

V České republice rozlišujeme dva základní druhy živností: ohlašovací a koncesované. Ohlašovací živnosti jsou dále děleny na živnosti volné, řemeslné a vázané. Pro ohlašovací živnosti platí, že k zahájení podnikání stačí splnit zákonem stanovené podmínky a podat žádost o živnostenský list na živnostenském úřadě. Mezi tyto podmínky patří například dosažení věku 18 let, bezúhonnost a odborná způsobilost. Oproti tomu koncesované živnosti vyžadují získání koncese, tedy zvláštního povolení k provozování dané činnosti. Žádost o koncesi se podává na příslušném živnostenském úřadě a je spojena s náročnějším procesem. Žadatel musí prokázat splnění přísnějších podmínek, které se liší podle druhu živnosti.

Podmínky pro získání

Pro získání živnostenského listu nebo dokladu opravňujícího k podnikání musíte splnit několik podmínek. V první řadě musíte být starší 18 let a mít plnou svéprávnost. Dále musíte mít čistý trestní rejstřík a nesmíte mít žádné dluhy vůči státu.

Kromě obecných podmínek existují i podmínky specifické pro daný obor podnikání. Některé obory vyžadují odbornou způsobilost, kterou prokazujete například výučním listem, maturitním vysvědčením nebo vysokoškolským diplomem. V jiných případech stačí prokázat praxi v oboru.

Žádost o živnostenský list nebo o vydání dokladu opravňujícího k podnikání podáváte na živnostenském úřadě. K žádosti musíte přiložit všechny potřebné dokumenty, jako je například výpis z trestního rejstříku, doklad o odborné způsobilosti a další.

Žádost a formuláře

Pro získání živnostenského listu nebo dokladu opravňujícího k podnikání je nezbytné podat příslušnou žádost. Žádost o živnostenský list se podává na registrující živnostenský úřad, kterým je obecní úřad s rozšířenou působností. Formulář žádosti je k dispozici na webových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu ČR nebo přímo na úřadě. V žádosti je nutné uvést identifikační údaje žadatele, předmět podnikání a místo jeho provozování. Dále je potřeba doložit dokumenty prokazující splnění všeobecných a zvláštních podmínek provozování dané živnosti. Žádost o vydání dokladu opravňujícího k podnikání se podává v případě, že žadatel je cizincem nebo osobou s bydlištěm mimo území ČR. Tato žádost se podává na Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR. K žádosti je nutné doložit obdobné dokumenty jako k žádosti o živnostenský list, avšak s tím, že musí být přeloženy do českého jazyka soudním tlumočníkem. Správně vyplněná žádost a včasné dodání všech potřebných dokladů jsou klíčové pro hladký průběh vyřízení vaší žádosti.

Poplatky a platba

Žádost o živnostenský list ani žádost o vydání dokladu opravňujícího k podnikání nepodléhají žádným správním poplatkům. Živnostenský úřad ani živnostenský rejstřík za vyřízení těchto žádostí nevybírají žádné poplatky. Vydání živnostenského listu a dokladu opravňujícího k podnikání je tak pro žadatele zcela zdarma. Pamatujte však, že i když je vyřízení žádostí bez poplatků, je nutné splnit všechny zákonné podmínky pro získání živnostenského oprávnění. Mezi tyto podmínky patří například dosažení věku 18 let, bezúhonnost a odborná způsobilost pro výkon dané živnosti. V případě nejasností se neváhejte obrátit na příslušný živnostenský úřad, který vám poskytne bližší informace.

Doba vyřízení

Doba vyřízení vaší žádosti o živnostenský list nebo žádosti o vydání dokladu opravňujícího k podnikání se liší v závislosti na několika faktorech. Obecně platí, že živnostenský úřad má na vyřízení vaší žádosti 30 dní. Tato lhůta začíná běžet dnem následujícím po dni, kdy jste žádost podali. V praxi to znamená, že pokud jste žádost podali osobně na úřadě 1. března, lhůta pro vyřízení začíná běžet 2. března a úřad by vám měl vydat rozhodnutí nejpozději 31. března.

V některých případech může být lhůta pro vyřízení žádosti delší. To se týká například situací, kdy je potřeba si vyžádat doplňující informace od vás nebo od jiných orgánů státní správy. Pokud úřad zjistí, že vaše žádost není úplná, vyzve vás k jejímu doplnění. V takovém případě se lhůta pro vyřízení žádosti přerušuje a začíná běžet nanovo od data, kdy žádost doplníte.

Je důležité si uvědomit, že nedodržení lhůty pro vyřízení žádosti ze strany úřadu neznamená automaticky, že vám bude živnostenské oprávnění uděleno. Úřad je povinen vaši žádost posoudit a rozhodnout o ní i v případě, že lhůta pro vyřízení uplynula.

Výpis z rejstříku

Výpis z rejstříku trestů se zpravidla nevyžaduje u všech typů živností. Jeho nutnost se odvíjí od konkrétní živnosti, o kterou žádáte. Informace o tom, zda je pro vaši volnou živnost výpis z rejstříku trestů vyžadován, naleznete v informacích o dané živnosti. Tyto informace jsou dostupné na webových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu ČR. V případě, že žádáte o vydání dokladu opravňujícího k podnikání (např. koncese), je výpis z rejstříku trestů s největší pravděpodobností nezbytný. Výpis nesmí být starší než 3 měsíce. Žádost o výpis z rejstříku trestů se podává na pobočkách Czech POINTu (např. na poště) nebo online prostřednictvím Portálu občana. K žádosti je nutné doložit platný doklad totožnosti. Poplatek za vydání výpisu se liší dle způsobu podání žádosti a urgence vyřízení.

Žádost o živnostenský list – vstupenka do světa vlastních pravidel, kde úspěch závisí jen na vaší píli a odhodlání.

Radomír Dvořák

Změny a ukončení

Každá mince má dvě strany a ani svět podnikání není výjimkou. Stejně jako je důležité vědět, jak živnost založit, je potřeba se orientovat i v tom, co dělat v případě, že už ji nechcete nebo nemůžete vykonávat. Změny v podnikání, jako je například změna adresy, jména nebo přerušení provozu, je nutné ohlásit na živnostenský úřad. K tomu slouží formulář "Jednotný registrační formulář", který je dostupný online i na kontaktních místech veřejné správy. Ukončení živnosti je pak o něco složitější proces. Žádost o zrušení živnostenského listu nebo o vydání dokladu opravňujícího k podnikání po zániku oprávnění k podnikání je nutné podat na živnostenském úřadě. Důležité je myslet na to, že i po ukončení podnikání vám můžou plynout určité povinnosti, například v souvislosti s daněmi nebo účetnictvím. Proto je vždy vhodné se předem informovat u příslušných institucí o všech detailech a povinnostech.

Vlastnost Popis
Název dokumentu Žádost o vydání živnostenského listu
Účel Získání oprávnění k podnikání v dané živnosti
Jazyk Čeština
Poplatek 1000 Kč (v roce 2023)

Nejčastější otázky

Jaký je rozdíl mezi žádostí o živnostenský list a žádostí o vydání dokladu opravňujícího k podnikání?

Žádost o živnostenský list se podává na živnostenský úřad v případě, že chcete provozovat živnost volnou, nebo živnost řemeslnou, u které splňujete podmínku odborné způsobilosti. Naopak, žádost o vydání dokladu opravňujícího k podnikání se podává v případě živnosti koncesované.

Jaká je výše správního poplatku?

Za vydání živnostenského listu se platí správní poplatek 1 000 Kč. V případě žádosti o koncesi se poplatek liší a činí 1 000 Kč v případě, že je rozhodnutí o koncesi vydáno do 30 dnů. Pokud je lhůta delší, poplatek se zvyšuje.

Kde najdu potřebné formuláře?

Formuláře pro podání žádosti o živnostenský list i pro žádost o koncesi jsou dostupné na webových stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu. Formuláře si můžete stáhnout a vyplnit elektronicky, nebo vytisknout a vyplnit ručně.

Užitečné odkazy

Pro bližší informace a podání žádostí o živnostenský list a o vydání dokladu opravňujícího k podnikání se můžete obrátit na následující instituce:

Živnostenský úřad – zde podáte žádost o živnostenský list osobně, poštou nebo elektronicky. Na stránkách úřadu naleznete také informace o jednotlivých typech živností, poplatcích a potřebných dokumentech.

Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR – na webových stránkách ministerstva najdete aktuální znění živnostenského zákona a souvisejících předpisů, jakož i další užitečné informace pro podnikatele.

CzechInvest – agentura na podporu podnikání a investic, která poskytuje bezplatné poradenství začínajícím i stávajícím podnikatelům.

Hospodářská komora ČR a Svaz průmyslu a dopravy ČR – tyto instituce sdružují podnikatele a hájí jejich zájmy. Poskytují také poradenské a vzdělávací služby.

Portál veřejné správy – zde naleznete informace o elektronickém podání žádostí a formuláře ke stažení.

Nezapomeňte, že pro získání některých živností je potřeba splnit i další podmínky, jako je například odborná způsobilost. Informujte se proto předem o všech požadavcích, abyste měli jistotu, že Vaše žádost bude úspěšná.

Slovník pojmů

Pro snazší orientaci v tématu žádostí o živnostenské oprávnění přinášíme vysvětlení základních pojmů. Živnostenský list je dokument, který vydává živnostenský úřad a který vás opravňuje k provozování dané živnosti. Živnostenský list se vydává na:

Živnosti ohlašovací - volné, řemeslné, vázané.

Živnosti koncesované.

Na rozdíl od živnostenského listu, doklad opravňující k podnikání se nevydává na konkrétní osobu, ale na obchodní korporaci (s.r.o., a.s.). Tento doklad je nutný pro získání živnostenského oprávnění pro obchodní korporaci a vydává ho také živnostenský úřad. Živnostenský úřad je orgán státní správy, který má v kompetenci udělovat, měnit a rušit živnostenská oprávnění. Dále vede živnostenský rejstřík, v němž jsou evidovány všechny podnikající fyzické a právnické osoby. Pro získání živnostenského oprávnění je nutné podat žádost na příslušný živnostenský úřad.

Publikováno: 17. 11. 2024

Kategorie: podnikání