Změna příjmení: Kam se obrátit a co všechno zařídit?

Kde Všude Nahlásit Změnu Příjmení

Občanský průkaz

Občanský průkaz je vaším základním dokladem totožnosti, a proto je nezbytné, abyste na něm měli uvedené aktuální údaje, včetně vašeho příjmení. Změnu příjmení je nutné nahlásit na příslušném úřadě, a to nejpozději do 30 dnů od nabytí platnosti nového dokladu, například oddacího listu. S novým dokladem o změně příjmení se pak dostavíte na úřad obce s rozšířenou působností, kde požádáte o vydání nového občanského průkazu. Změnu příjmení je potřeba nahlásit i na dalších institucích, jako je například banka, pojišťovna, zaměstnavatel, zdravotní pojišťovna, Česká správa sociálního zabezpečení, finanční úřad a další. Seznam institucí, kde je nutné změnu nahlásit, se liší v závislosti na vaší konkrétní situaci. Doporučujeme proto kontaktovat jednotlivé instituce a informovat se o jejich požadavcích. Nezapomeňte, že včasné nahlášení změny příjmení vám ušetří mnoho starostí a komplikací v budoucnu.

Cestovní pas

Po svatbě nebo jiném důvodu pro změnu příjmení je cestovní pas jedním z nejdůležitějších dokumentů, které je třeba aktualizovat. S novým příjmením je nutné požádat o nový cestovní pas. Starý cestovní pas s dívčím jménem se stává neplatným. Žádost o nový cestovní pas s aktualizovaným příjmením se podává na úřadu s rozšířenou působností. K žádosti je potřeba doložit oddací list nebo jiný doklad o změně jména, platný doklad totožnosti a fotografie. Změnu příjmení v cestovním pase není možné provést online. Vydání nového cestovního pasu je zpoplatněno. Doba vyřízení žádosti o nový cestovní pas se liší, obvykle trvá 30 dní. V případě, že potřebujete nový cestovní pas urgentně, je možné požádat o vydání ve zkrácené lhůtě. Tato služba je však spojena s vyšším poplatkem.

Řidičský průkaz

Změna příjmení je důležitým životním krokem a je nezbytné ji nahlásit všem relevantním institucím, včetně úřadů, bank a dalších. Jedním z dokladů, který je nutné po změně příjmení aktualizovat, je i řidičský průkaz.

Instituce Způsob nahlášení Přibližná doba vyřízení
Ministerstvo vnitra (občanský průkaz) Osobně na úřadě, online (eObčanka) Ihned (eObčanka), do 30 dnů (osobně)
Zdravotní pojišťovna Osobně, poštou, online (záleží na pojišťovně) Do 30 dnů

Starý řidičský průkaz s původním příjmením se stává neplatným a je nutné si co nejdříve vyřídit nový. Pro vydání nového řidičského průkazu se obraťte na příslušný úřad obce s rozšířenou působností dle vašeho trvalého bydliště. S sebou si nezapomeňte vzít platný doklad totožnosti s novým příjmením (například občanský průkaz), původní řidičský průkaz a doklad o změně jména (oddací list, rozsudek o rozvodu apod.).

kde všude nahlásit změnu příjmení

Výroba nového řidičského průkazu trvá zpravidla několik týdnů a je spojena s administrativním poplatkem. Jelikož bez platného řidičského průkazu nemůžete řídit motorová vozidla, je vhodné si nový doklad vyřídit co nejdříve po změně příjmení.

Technický průkaz

Po svatbě nebo jiném důvodu pro změnu příjmení je technický průkaz od auta jedním z mnoha dokumentů, které je potřeba aktualizovat. Nezapomeňte, že jízda s dokladem na staré jméno je přestupek. Nový technický průkaz s vaším aktuálním jménem vám vystaví úřad, kde máte auto registrované. K žádosti o nový technický průkaz budete potřebovat platný doklad totožnosti s novým jménem, původní technický průkaz a doklad o změně jména, například oddací list. Poplatek za nový technický průkaz se liší, proto se informujte na příslušném úřadě. Změnu jména je nutné nahlásit i vaší pojišťovně, aby vám mohla vystavit novou zelenou kartu k vašemu vozidlu.

Katastr nemovitostí

Změna příjmení s sebou přináší spoustu radosti, ale i povinností. Jednou z institucí, kterou musíte o této změně informovat, je i Katastr nemovitostí. Ten spravuje veškeré informace o nemovitostech v České republice, a proto je důležité, aby vaše údaje byly aktuální. Pokud jste vlastníkem nemovitosti nebo máte k nějaké nemovitosti věcné břemeno, musíte na Katastr nemovitostí doložit doklad o změně jména, například oddací list nebo rozhodnutí soudu. Na základě tohoto dokladu vám bude vydán nový výpis z Katastru nemovitostí s vaším novým jménem. Tato změna je zpoplatněna. Nezapomeňte, že aktualizace údajů na Katastru nemovitostí je důležitá i pro případný prodej nebo darování nemovitosti v budoucnu.

Banka a spořitelny

Pojišťovny

Pojišťovny patří mezi instituce, které potřebují znát vaše aktuální osobní údaje, včetně příjmení. Změnu příjmení je nutné nahlásit všem pojišťovnám, u kterých máte sjednané jakékoli pojištění – ať už se jedná o zdravotní pojištění, životní pojištění, pojištění odpovědnosti, havarijní pojištění auta nebo jiné. Včasným nahlášením změny příjmení předejdete komplikacím v budoucnu, například při pojistném plnění. Informace o změně příjmení pojišťovně nejčastěji doložíte kopií oddacího listu, případně jiným úředním dokumentem, který změnu příjmení potvrzuje. Některé pojišťovny umožňují nahlásit změnu příjmení online nebo telefonicky, jiné vyžadují písemnou žádost. Pro aktuální informace o postupu hlášení změny příjmení se obraťte na svou pojišťovnu.

kde všude nahlásit změnu příjmení

Změna příjmení je jako stěhování - musíte o tom dát vědět všem důležitým institucím, od banky po poštu, aby vám nic neuniklo.

Radomír Novotný

Zdravotní pojišťovna

Změna příjmení s sebou přináší i nutnost informovat vaši zdravotní pojišťovnu. Je to důležitý krok, který zajišťuje, abyste i nadále měli přístup ke kvalitní zdravotní péči. Pojišťovnu informujte co nejdříve, ideálně do 8 dnů od změny. Nahlásit změnu můžete osobně na kterékoli pobočce vaší zdravotní pojišťovny. S sebou si nezapomeňte vzít občanský průkaz s novým příjmením a oddací list, rozsudek o rozvodu, případně jiný dokument, který změnu příjmení potvrzuje. Pokud nemáte čas na osobní návštěvu, můžete změnu nahlásit i písemně. V takovém případě je potřeba vyplnit formulář „Oznámení pojištěnce o změně…“, který naleznete na webových stránkách vaší pojišťovny, a zaslat ho poštou. Nezapomeňte k němu přiložit kopii dokladu o změně příjmení. Po nahlášení změny vám zdravotní pojišťovna vystaví nový průkaz pojištěnce s vaším aktuálním příjmením.

Zaměstnavatel

Po svatbě, změně rodinného stavu nebo z jiného důvodu, který si vyžádal změnu vašeho příjmení, je nezbytné informovat i vašeho zaměstnavatele. Zaměstnavatel potřebuje znát vaše aktuální osobní údaje pro správné vedení pracovněprávní dokumentace, výplatní pásky, evidencí pracovní doby a dalších dokumentů. Změnu příjmení oznamte písemně formou žádosti o změnu osobních údajů v personálním oddělení. K žádosti přiložte kopii relevantního dokladu, kterým je například oddací list, nový občanský průkaz nebo jiný dokument potvrzující změnu. Zaměstnavatel následně provede změnu ve vašich osobních údajích a zajistí aktualizaci všech potřebných dokumentů. Včasným nahlášením změny příjmení předejdete případným komplikacím s vyplacením mzdy, vystavením potvrzení o příjmu a dalších dokumentů.

Finanční úřad

Změna příjmení s sebou přináší i nutnost informovat Finanční úřad. Je to důležité pro správné vedení daňové evidence a zabrazení případným komplikacím s daněmi. Nahlásit změnu je potřeba co nejdříve, nejlépe do 30 dnů od nabytí platnosti nového dokladu totožnosti.

kde všude nahlásit změnu příjmení

Na Finančním úřadě budete potřebovat vyplnit formulář "Oznámení o změně údajů". Ten je k dispozici na webových stránkách Finanční správy nebo přímo na pobočkách. K formuláři je nutné přiložit kopii dokladu totožnosti s novým příjmením.

Finanční úřad po přijetí oznámení provede změnu ve svém systému. V případě, že podáváte daňové přiznání elektronicky, je nutné si aktualizovat údaje i v aplikaci EPO.

Sociální správa

Po svatbě, rozvodu nebo z jiných důvodů, které si vyžadují změnu příjmení, je nezbytné tuto skutečnost nahlásit i na příslušné instituce. Jednou z nich je i sociální správa, konkrétně vaše okresní správa sociálního zabezpečení. Změnu je nutné nahlásit co nejdříve, ideálně do 8 dnů od nabytí platnosti nového dokladu totožnosti.

Nahlásit změnu můžete osobně na pobočce, poštou nebo datovou schránkou. K nahlášení budete potřebovat vyplněný formulář "Oznámení o změně skutečností" a kopii nového občanského průkazu nebo jiného dokladu totožnosti, kde je již uvedeno nové příjmení.

Sociální správa po provedení změny aktualizuje vaše údaje v systému a vystaví vám nový průkaz pojištěnce s novým příjmením. Je důležité si uvědomit, že zanedbání této povinnosti může vést k problémům s výplatou dávek státní sociální podpory nebo nemocenského pojištění.

Škola, univerzita

Změna příjmení s sebou přináší i nutnost informovat o této skutečnosti vaši školu či univerzitu. Ať už studujete střední, vysokou školu nebo třeba jazykový kurz, je důležité, aby vaše školní dokumenty a záznamy obsahovaly aktuální informace.

Nezapomeňte si zjistit, jaký je postup pro nahlášení změny jména na vaší konkrétní instituci. Obvykle to bývá záležitostí studijního oddělení, kde budete muset předložit doklad o změně jména, například oddací list nebo rozhodnutí soudu.

Na základě vašeho požadavku vám škola vystaví nové studentské průkazy, případně další dokumenty s vaším novým jménem. Nezapomeňte, že včasné nahlášení změny jména vám usnadní mnoho administrativních záležitostí v budoucnu.

Publikováno: 19. 08. 2024

Kategorie: právo

Autor:

Tagy: kde všude nahlásit změnu příjmení